نماز دنيا پرستان
گروه دوم افرادى هستند كه تا وقتى خبرى نيست نماز را مىخوانند ولى اگر مهمانى يا خبرى يا قليانى بود با سادهترين خير نماز را كنار مىگذارند. قرآن مىفرمايد: {{(آیه):وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَيْها وَ تَرَكُوكَ قائِماً}} (سوره جمعه : 11) حضرت رسول ايستاده بود و سخنرانى مىكرد چون امام جمعه بايد بايستد و سخنرانى كند و دليل اين است كه«وَ تَرَكُوكَ قائِماً» فقط يك نفر نشسته خطبه مىخواند و او معاويه بود. و امام جمعه بايد دستش به شمشير يا نيزه باشد ولى واجب است كه تقوى بگويد ولى بازور اسلحه. چون بدون زور نمىشود ما براى همين سوادآموزى هر چه در خانهها را مىزديم نمىآمدند و تبليغ فايده نداشت و بايد يك فشارى باشد ما هم از پادگانها شروع كرديم. و جوان سالم اگر در پادگان مىگفت نمىخواهم درس بخوانم توى سرش مىزديم و مىگفتيم معافى را بهت نمىدهيم. و نمىشود گفت دوست دارم بىسواد باشم چون تراكتور انسان بى سواد زودتر خراب مىشود در انتخابات فريب مىخورد و بچهاش هم زودتر مريض مىشود. حديث است {{(آیه):الجهل أصل كل شر}} [غررالحكم، ص 73.] پس نمىشود بى سواد بود. يكى از حديثها را الآن مىگويم و يكى از زنان پيامبربى سواد بود و پيامبر معلم گرفت تا بيايد منزل و به او درس بدهد چون نمىخواست همسرش بى سواد باشد. پس نمىشود بى سواد بود. خلاصه پيامبر دست به اسلحه سخنرانى مىكرد يك مرتبه قومى جنس براى فروش آوردند و طبل و شيپور زدند و همه مثل جنس تعاونى دويدند. حديث داريم به روايتى 13 و به روايتى 12 نفر نشستند و بقيه همه رفتند. و آيه نازل شد. (آيه آخر سوره ى جمعه) «وَ إِذا رَأَوْا تِجارَةً أَوْ لَهْواً انْفَضُّوا إِلَيْها وَ تَرَكُوكَ قائِماً» يعنى به محض اينكه تجارت يا سرگرمى پيدا كردند به سوى آن مىروند و تو را در حالى كه ايستادهاى رها مىكنند تا جنس ارزان بخرى. «قُلْ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ مِنَ اللَّهْوِ وَ مِنَ التِّجارَةِ وَ اللَّهُ خَيْرُ الرَّازِقينَ» (سوره جمعه : 11) رسول خدا را براى تجارت و جنس رهامى كنيد. بايد حيا كنيد. البته آن مطلبى را كه معاويه نشسته خطبه مىخواند را آلوسى و قرطبى نقل كردهاند و در شيعه مدركى را من نديدم.
== افرادي كه نسبت به نماز بينشاط هستند==
افرادى بى نشاط هستند. قرآن دربارهى اينها مىفرمايد {{(آیه):وَ إِنَّها لَكَبيرَةٌ}} (سوره بقره : 45) يعنى نماز برايشان سنگين است. چرا وقتى مىفهميد تاريخ فلان كوپن تمام شد حسرت مىخوريد و روى دست خودتان مىزنيد ولى وقتى به نماز جمعه نمىرويد چنين حسى نداريد. قرآن مىفرمايد: در جبهه نماز شكسته 5 هزارنفر مىخواهند نماز بخوانند. تا قرآن را باز كردم هم همين آيه آمد و اين از لطف خداست {{(آیه):وَ إِذا كُنْتَ فيهِمْ فَأَقَمْتَ لَهُمُ الصَّلاةَ فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ وَ لْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ فَإِذا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرائِكُمْ وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْرى لَمْ يُصَلُّوا فَلْيُصَلُّوا مَعَكَ وَ لْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ}} (سوره نساء : 102) پيامبر وقتى در جمعيت هستى مى خواهى نماز جماعت بخوانى اگرچه زير رگبار مسلسل هستى «فَلْتَقُمْ طائِفَةٌ مِنْهُمْ مَعَكَ» از اين 5 هزار نفر 2500 نفر به تو اقتدا كنند و بقيه در جبهه باشند البته «وَ لْيَأْخُذُوا أَسْلِحَتَهُمْ» يعنى اسلحه به دست اقتدا كنند «فَإِذا سَجَدُوا فَلْيَكُونُوا مِنْ وَرائِكُمْ» يعنى موقعى كه سجده مىكنيد عدهاى از پشت سر مراقب شما باشند. بعد وقتى اينها يك ركعت خواندند فورى يك ركعت ديگر را فرادى بخوانند «وَ لْتَأْتِ طائِفَةٌ أُخْرى لَمْ يُصَلُّوا» يعنى حتى در جبهه هم اجازه ندهيد از دستتان برود و ركعت اول يك گروه و ركعت دوم گروه ديگر نماز بخواند. بعد هم مىفرمايد مواظب باشيد «وَ لْيَأْخُذُوا حِذْرَهُمْ وَ أَسْلِحَتَهُمْ» البته من فروع فقهى نماز جبهه را نديدم و خواهم ديد و برايتان مفصل خواهم گفت. اما اجمالاً و در جبهه هم نماز جماعت بايد باشد.
عدهاى مسخره مىكنند {{(آیه):وَ إِذا نادَيْتُمْ إِلَى الصَّلاةِ اتَّخَذُوها هُزُواً وَ لَعِباً ذلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لا يَعْقِلُونَ}} (سوره مائده : 58) يعنى عدهاى نماز را مسخره مىكنند. دربارهى نماز جمعه نمىگويد برو بلكه مىگويد {{(آیه):فَاسْعَوْا إِلى ذِكْرِ اللَّهِ وَ ذَرُوا الْبَيْعَ ذلِكُمْ خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ}} (سوره جمعه : 9) يعنى با تلاش برويد. عدهاى هم چون نماز برايشان خرجى ندارد مىخوانند و اگر زمانى برايشان بارى داشت نمىخوانند. من يك نگرانى دارم و آن اين است كه شما كه در استاديوم ورزشى جمع مىشويد چقدر به نماز توجه داريد چون خيلىها نماز مىخوانند ولى نماز خواندن با نماز دوست داشتن متفاوت است. امام حسين در شب عاشورا فرمود: «أُحِبُّ الصَّلَاةَ»[إرشاد مفيد، ج 2، ص 89.] ولى خيلى از ماها نمازمان را مىخوانيم مىگوييم راحت شديم. يا مادر كه صبح مىخواهد فرزندانش را صبح بيدار كند مىگويد بلند شو مدرسهات دير شد و معلوم است در اين خانه درس و علم و حقوق و. . . حكومت مىكند در حالى كه دل مادر بايد براى نماز و راضى بودن خدا بلرزد چون حديث داريم خانهاى كه در آن نماز خوانده نشود قبرستان است.
اصولاً از مسافرين يك قطار يا اتوبوس چند نفر نماز مىخوانند يا درهتل جايگاه غذاخورى تميزتر است يا نمازخانه. اسلام مىفرمايد اول خودت بايد نماز بخوانى سپس همسر و فرزند و بعد از آن ديگران و زمينه سازى براى نسلهاى آينده و در نهايت همه جا. پس كسى نگويد كه ما كه خودمان نماز مىخوانيم. اصلاً جمهورى اسلامى و انتشارات ما چند كتاب پيرامون نماز چاپ كرده است البته كتاب اسرارالصلوة است كه خيلى عرفانى هم هست. اما اگر كسى گفت من مىخواهم با نماز آشنا شوم شما غير از «حَيَّ عَلَى الصَّلَاةِ» و. . . كه پوست نماز است چند كتاب نماز پيرامون فلسفهى نماز كه جوان پسند هم باشد داريم. اى كاش به جاى مصلى، مصلى مىساختيم يعنى نمازگزار بسازيم نه اينكه مصلى از دست بدهيم و مصلى بسازيم پس اول خودمان نماز بخوانيم «أَقيمُوا الصَّلاة» سپس بچه هايمان.
قرآن مىفرمايد {{(آیه):وَ كانَ يَأْمُرُ أَهْلَهُ بِالصَّلاةِ}} (سوره مريم : 55) و مىگويد اگر گفتى و گوش ندادند حوصله كن. مىفرمايد {{(آیه):وَ أْمُرْ أَهْلَكَ بِالصَّلاةِ وَ اصْطَبِرْ عَلَيْها}} (سوره طه : 132) به فكر آينده باشيد. حضرت ابراهيم مىفرمود: {{(آیه):رَبِّ اجْعَلْني مُقيمَ الصَّلاةِ وَ مِنْ ذُرِّيَّتي}} (سوره ابراهيم : 40) يعنى خدايا نسل من را هم نماز خوان قرار بده. چون اگر بچه نماز بخواند ثواب آن نماز علاوه بر خودش به پدرش هم خواهد رسيد.
نظرات شما عزیزان: